Ish Ait Hamou - Hard hart

Ish Ait Hamou kennen we vooral als jurylid van So You Think You Can Dance, hij is danser, choreograaf en nu ook een auteur. 

In zijn debuutroman vertelt hij het verhaal van Tom Macleigh, hij verlaat de bedrukte sfeer van zijn ouderlijk huis om te gaan studeren aan de universiteit van Boston. In de anonimiteit van de grootstad bloeit de teruggetrokken jongeman langzaam open: hij staat op eigen benen, maakt enkele intrigerende nieuwe vrienden en komt in de ban van zijn bloedmooie studiegenote Rachella. Verlegen als hij is, durft Tom haar niet aan te spreken en verliest hij zich in dagdromen. Hij krijgt ook steeds meer af te rekenen met onverklaarbare woedeaanvallen waarin hij het contact met de werkelijkheid compleet verliest. Maar wanneer Rachella een donkere periode doormaakt, blijkt hij toevallig de juiste man op de juiste plaats. Ze groeien gaandeweg naar elkaar toe. Wordt de liefde voor Rachella zijn redding of zijn ondergang? 
“Hij wilde verdwalen met haar, bang zijn met haar, hij wilde elk werkwoord zijn zolang zij maar het onderwerp van de zin was.”


Hard hart is een, naar mijn mening, goede debuutroman. Het boek leest vlot weg en houdt je zeker en vast zoet tot het einde. Het verhaal zit goed in elkaar, het is een mooi liefdesverhaal met een wel zeer verrassend einde. Het einde is zelfs zo verrassend dat ik even moest nadenken of ik het wel goed/juist geïnterpreteerd had, dit leek het geval te zijn wanneer ik besloot om (uit alle zekerheid) even op het internet te neuzen. De andere personages krijgen net als Tom veel aandacht voor ontwikkeling, op deze manier merk je dat ze ertoe doen, dat ze van waarde zijn voor Tom. 

Dat Ish met woorden kan goochelen wist ik al door de citaten die her en der verspreidt worden via social media, in zijn debuut wordt dit alleen nog maar bevestigd. Al mag het voor mij soms wat minder idyllisch zijn. Doordat het boek slechts 160 pagina's telt, kan je  het makkelijk tussen twee boeken door lezen.

Dit debuut smaakt naar meer, hopelijk lezen zijn andere boeken even vlot weg en laten ze me even met de mond vol tanden staan. 

Was jij, net als ik, ook zo verrast door het einde dat je er even niet goed van was?



★★★

Aantal pagina's: 160
€ 15,00
ISBN: 9789022328965

Reacties

Populaire posts