Paula Hawkins - In het water

Indien de naam Paula Hawkins je geen belletje doet rinkelen, dan zal de titel van haar eerste psychologische thriller je wel bekend in de oren klinken: Het meisje in de trein (originele titel The girl on the train). In mei kwam Hawkins haar tweede psychologische thriller In het water op de boekenmarkt, maar is dit boek even goed als het vorige? 

Nel, een alleenstaande moeder, wordt dood aangetroffen in de lokale rivier. Eerder die zomer sprong een tienermeisje op dezelfde plek haar dood tegemoet. Ze zijn niet de eerste vrouwen die ten prooi vallen aan deze donkere wateren, en hun dood veroorzaakt een golf van onrust over de rivier en zijn geschiedenis.

De vijftienjarige dochter van Nel blijft alleen achter. Daarom moet Nels zus, Jules, terugkeren naar het stadje dat ze jaren geleden de rug heeft toegekeerd. Voorgoed, dacht ze toen.

In dezelfde hypnotiserende stijl als Het meisje in de trein, waarmee Paula Hawkins miljoenen lezers wereldwijd wist te raken, ontspint zich een verbluffend en gelaagd verhaal dat zich afspeelt in een kleine gemeenschap, waar pijnlijk duidelijk wordt dat herinneringen niet te vertrouwen zijn…

Kijk uit voor diepe wateren, je weet nooit wat zich onder de oppervlakte bevindt.

Vond ik het een goed boek? Ja, maar ..

Net als bij Het meisje in de trein komen er heel wat personages op de verdachtenlijst te staan, je wordt constant heen en weer geslingerd door nieuwe feiten/gebeurtenissen in het verhaal. Op psychologisch vlak wordt er dus echt een spelletje met je gespeeld. Het verhaal en uiteindelijk het motief van de dader is zodanig goed uitgewerkt dat het verhaal klopt.

Een minpuntje aan het verhaal, de overvloed aan personages. Ik heb lange tijd in de knoop gezeten telkens wanneer het perspectief van de verteller veranderde. In het boek dat ik heb gekregen zat een postkaart met daarop een overzicht van alle personages en de link tussen hen. Op deze manier had ik wel een serieuze hulp in de puzzel van personages.

Deze overvloed heeft er ook voor gezorgd dat de personages niet zoveel diepgang krijgen als ze verdienen. Elk personage heeft een een interessant trekje: de geschiedenis, hoe iemand omgaat met zijn emoties of gebeurtenissen, ...

Ondanks mijn twee iets negatievere puntjes over het boek vind ik het een goed boek. Je wordt een heel boek lang psychologisch heen en weer geslingerd tussen de verschillende verdachten en hun motief.

★★★★
Uitgeverij A.W. Bruna
360 pagina's
€ 19,99
ISBN 978-94-005-0389-2

Reacties

  1. Ik ben heel benieuwd naar dit boek. Meisje In De Trein vond ik soms wat langdradig en traag, dus ik ben een beetje huiverig voro deze.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch erg nieuwsgierig naar dit boek. Eerst maar eens het Meisje in de trein lezen, staat te wachten in mijn boekenkast. Na heks van camilla maar eens aan beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts