Cath Crowley - Donkerblauwe woorden

Ik had de brief geschreven voor ik van huis ging, mijn handen bevend terwijl ik de woorden op papier zette. Het was voornamelijk ik hou van je, met een beetje je kunt het dak op. De perfecte liefdesbrief, volgens Lola. 

In de tweedehandsboekwinkel van Henry’s vader staat een kast met boeken waarin klanten mogen schrijven. Mensen omcirkelen woorden die ze mooi vinden, onderstrepen zinnen of ze laten boodschappen achter in de kantlijn: gedachten, vragen, wensen. Sommigen laten brieven achter tussen de bladzijden. Brieven aan schrijvers, aan (ex-)vrienden of vriendinnen. In deze kast laat Rachel een liefdesbrief achter voor haar beste vriend Henry, vlak voordat ze gaat verhuizen…

Goede reviews, een intrigerende achterflap en een boekenwinkel waar mensen in dé boekenkast boodschappen mogen achterlaten: torenhoge verwachtingen gaf dit boek mij. En vond ik het een goed boek?

“And I love you. I love that you read. I love that you love secondhand books. I love pretty much everything about you” 


Het boek heeft mij niet teleurgesteld, het las als een trein. Ik werd verliefd om Henry die er alles aan doet om de boekenwinkel te redden en tegelijkertijd wou ik hem toeroepen wanneer hij een verkeerde liefdeskeuze maakt. Ik leefde mee met Rachel die het een en ander te verwerken heeft, en was de meest uitbundige cheerleader aan de zijlijn voor Henry en Rachel. 

Donkerblauwe woorden in een Young Adult-boek, voor tieners dus, maar ik ben een twintiger. Maakt helemaal niet uit! Iedereen zou, denk ik, van dit boek genieten. Het boek gaat over meer dan alleen verliefd zijn, het gaat over loslaten, over rouwen, over vriendschappen. Daarnaast zijn er ook de personages die je aangrijpen, Henry en Rachel zijn de hoofdpersonages, maar de andere personages moeten niet onderdoen, ze zijn even belangrijk in de vorming van het verhaal en het leven van Henry en Rachel. 

Genieten en ontspannen. Cath Crowley heeft een mooi boek geschreven. 

★★★★
Uitgeverij Leopold
296 pagina's
€ 17,5
ISBN 978-90-258-7267-0

Reacties

Populaire posts