Hendrik Groen - Pogingen iets van het leven te maken: Het geheime dagboek van Hendrik Groen, 83¼ jaar

Onder het mom van, we gaan iets ludiek en luchtig lezen op het vliegtuig richting Praag. Maar Hendrik Groen gaf mij meer dan enkel humor en luchtigheid.


Hendrik Groen mag dan oud zijn, hij is nog lang niet dood en niet van plan zich eronder te laten krijgen. Toegegeven: zijn dagelijkse wandelingen worden steeds korter omdat de benen niet meer willen en hij moet regelmatig naar de huisarts. Technisch gesproken is hij bejaard. Maar waarom zou het leven dan alleen nog maar moeten bestaan uit koffie drinken achter de geraniums en wachten op het einde?

In korte, ogenschijnlijk luchtige, maar vooral openhartige dagboekfragmenten laat Hendrik Groen je een jaar lang meeleven met alle ups en downs van het leven in een verzorgingshuis in Amsterdam-Noord. Op de laatste dag van het jaar zal het nog moeilijk zijn om afscheid nemen van dit charmante personage...

Hendrik bracht mij de nodige ontspanning, ik genoot van het kattenkwaad dat hij en zijn vrienden (vooral Evert!) hebben uitgehaald in het verzorgingstehuis. 

Was het boek enkel en alleen luchtigheid en humor? Godzijdank niet, Hendrik is en blijft een bejaarde man, en dan brengt spijtige gebeurtenissen met zich mee. Het verhaal had de nodige diepgang, door bepaalde gebeurtenissen ben ik echt gaan meeleven met Hendrik en zijn vrienden. 

Ik had het gevoel dat Hendrik en zijn vrienden ook mijn vrienden werden, dat ik met ze mee ging op avontuur. 

★★★
Uitgeverij Meulenhoff
2014
327 pagina's
€ 19,99
ISBN 9789029089975

Reacties

Populaire posts